woensdag 16 december 2009

Haakpatroon kerstboom


Kerstboom haakpatroon
Je haakt de toeren achter elkaar door, dus niet elke toer afsluiten maar gewoon doorgaan met de volgende toer. De kerstboom haak je helemaal met vasten.

Begin met bruin: Haak een ketting van 4 losse en sluit deze met een halve vaste tot een ring.

  1. 6 vasten in de ring
  2. 2 vasten in elke opening
  3. 2 vasten in elke 2de
  4. 2 vasten in elke 3de
  5. 2 vasten in elke 4de
  6. haak alle maar alleen de achterste lussen
  7. haak alle
  8. haak alle
  9. haak alle
  10. haak alle
Nu verder met groen
  1. haak 2 vasten in elke 2de en haal alleen de voorste lussen, eindig met 1 vaste
  2. alle haken
  3. alle maar alleen de achterste lussen
  4. alle haken
  5. haak elke 10de en 11de samen
  6. haak elke 9de en 10de samen
  7. haak elke 8ste en 9de samen
  8. haak elke 7de en 8ste samen
  9. haak alle
  10. haak twee in elke 2de en alleen de voorste lussen (Hier begin je met het middelste gedeelte van de kerstboom)
  11. haak alle
  12. haak alle maar alleen de achterste lussen
  13. haak alle
  14. haak de 6de en 7de samen
  15. haak de 5de en 6de samen
  16. haak de 4de en 5de samen
  17. alle haken
  18. alle haken
  19. haak 2 vasten in elke 2de voorste lus (Dit is het laatste gedeelte van de kerstboom)
  20. haak alle
  21. haak alle maar alleen de achterste lussen
  22. haak alle
  23. haak elke 5de en 6de samen
  24. haak elke 4de en 5de samen
  25. haak alle
  26. haak elke 2de en 3de samen
  27. haak alle
  28. haak alle
  29. kerstboom luchtig opvullen en blijf dan 1 en 2 samen haken tot je niet meer kunt. Laat het draadje aan het werk, rijg het door het open gedeelte en trek hiermee de kleine opening samen. Steek het draad weg.
Op de randen van de kerstboom haak je een randje vasten (van toer 3, 12 en 21) Modeleer de kerstboom lees: druk hem in model ;-)
Je kunt hem zo houden of hem versieren met knoopjes, kraaltjes en als er geen grijpgrage kinderen zijn....kun je kopspelden gebruiken. (De linkse heb ik versierd met kopspelden, middelste met knopen en voor de rechtse heb ik kralen gebruikt)

Heel veel plezier met maken!(nu maar hopen dat jullie kerstbomen op die van mij zullen lijken)
And thanks to Lisette ;-) The Englisch version

18 opmerkingen:

Atelier Ullizee zei

Die zien er erg 'knoddig' uit!

Daan zei

Wat een leukies!

Struinkunst by Lisette zei

ieeee! Die is leuk!! Ik vind hem zo leuk, dat ik het patroon een plekje heb gegeven op mijn blog (Blending Blue): http://blendingblue.blogspot.com/2009/12/crocheted-christmas-tree.html

(met linkje terug natuurlijk)

Ik ga er zeker een proberen (als ik de tijd vind - ojee, wat komt kerst al snel)

Grietje zei

Thanks Lisette, dan link ik hem weer door naar het engels ;-)

Struinkunst by Lisette zei

Heel graag gedaan (en logisch dat je het niet vertaald hoor, jouw blog is tenslotte in het Engels ;)

Bedankt voor de link terug!

Anoniem zei

Wat een leuke boom, ben nu bezig, ben benieuwd of ik het voor alkaar krijg. Bedankt voor dit leuke patroon.
Carla

Anoniem zei

klopt het patroon wel.ik krijg maar een boomtop.hoe zet ik de andere twee dan op?

Grietje zei

Bij de tiende groene toer, begin je met het tweede gedeelte. Bij de 19de toer...begin je met het laatste gedeelte.
Hij lijkt idd een beetje raar van vorm maar je moet ook (als de boom helemaal klaar is) een randje vasten haken in de voorste lussen (je ziet een horizontaal lijntje lopen bij toer 3, 12 en 21) En daarna druk je hem iets in elkaar om de goede vorm te krijgen.

Nima zei

wow..this looks awesome...i love it...

Mary Ann zei

Thanks so much for posting this sweet little Christmas tree!!
I tried translating through Google and was even more confused!! Then, I saw your English translation at the bottom of the post!! I was SO happy!!!
Will try these this evening!!!
All the best from Denmark!

gea zei

o dit vindt ik leuk!!!
dank je wel
voor het delen

patries zei

misschien een rare vraag
wat wordt er bedoelt met haak alle en alleen de laatste lussen

ben nog niet helemaal bekend met de haaktermen

gr patricia

Grietje zei

Hoi Patries,

Als je naar je haakwerk kijkt...zie je Vtjes. Hier steek je met je haaknaald onderdoor (de opening)
Met haak alle, bedoel ik dat je in iedere opening een vaste moet haken (gewoon 1 vaste per opening).
Met achterste lussen, moet je alleen het achterste draadje van het Vtje oppakken (steek wel van de goede kant in het werk).

Ik hoop dat je het zo snapt^_^

Judith zei

ik vind de kerstboompjes zooo leuk!! ben gelijk katoen gaan halen om ze te maken. ik ben net begonnen met haken en ik snap het begin van het patroon niet, blijft er bij nr 5, 2 vasten in elke 4de dan nog maar 4 vasten over?
( bij toer 1 heb je 6 vasten, bij toer 2 zijn het er 12, dan elke 2de 2 vasten blijft op 12, dan elke 3de 2 vasten heb je er 8, en dan 2 vasten in elke 4de blijft er 4 over.) klopt niet, want dan heb ik een innieminnie bolletje...

Grietje zei

Als je 2 vasten haakt in de 2de vaste...kom je uit op 18. Als je 2 vasten haakt in de 3de...kom je uit op 24. Bij 2 vasten in elke 4de...kom je uit op 30.

Ik hoop dat je het zo begrijpt. Dit is al een wat ouder patroon van mij. Tegenwoordig zet ik het aantal steken er achter (om verwarring te voorkomen)
Als ik een keertje tijd heb...zal ik de patronen eens doorlopen en het aantal steken er achter plaatsen.

Groetjes,
Grietje

Judith zei

Dank je wel voor je uitleg, ik begrijp nu wat je bedoelt, door de aantallen te noemen! met een collega zagen we ook al hele leuke andere patroontjes bij je staan, dus dat belooft heel wat uurtjes haakplezier!
nogmaals bedankt.

Grise zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Grise zei

Hola!! Me encantaría hacerlo, pero la traducción en español no es entendible, alguien por favor me podría ayudar, aunque sea una traducción en inglés?? Muchas gracias!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...